Dag 3: Starved Rock State Park

dinsdag 28 maart 2017

Het bed in de camper is echt goed, we hebben heerlijk geslapen en worden pas wakker als om 7 uur de wekker gaat. We pakken meteen onze dagelijkse routine op, alleen douchen kan nog niet want we hebben de waterleidingen nog niet gespoeld, daar zit nog antivries in. We zijn bang dat we ook een licht roze verkleuring oplopen net als het water wat er nu inzit. Na het ontbijt zetten we alle kranen open en laten die net zolang lopen tot zowel de grijs- als zwart-water tank vol zijn. Op het laatst komt er alleen nog maar helder water uit de kraan ten teken dat ze goed gespoeld zijn. Om 9 uur rijden we weg van de camping, eerst nog langs het dumpstation om de vuilwater tanks te legen en de vers-water tank te vullen, dan naar het Visitor Center om te betalen voor de overnachting. De oorverdovende herrie die we gisteravond hoorden buiten is het geluid van kikkers (spring frogs) wordt ons verteld door de ranger, het was echt een angstaanjagend hard dat geluid. Ze vroeg of we ook de coyotes hadden gehoord vannacht maar daar zijn we helaas gewoon doorheen geslapen.
Ons doel vandaag is het Starved Rock State Park in Illinois met een tussenstop in Merrilville waar een winkel van Verizon is zodat we onze mifi weer kunnen gaan gebruiken. Het duurt even voor ze een goed prepaid data pakket voor ons hebben gevonden, maar dan is het een fluitje van een cent, binnen een paar minuten werkt onze mifi en hebben we weer internet. Dit internet pakket is toereikend voor het lezen en beantwoorden van mail en whatsapp en om onze camping app te gebruiken, bovendien kunnen we ook nog wat informatie opzoeken onderweg over de diverse plaatsen en parken die we bezoeken. Het uploaden van onze blog met foto’s kost echter te veel data dat doen we liever als we ergens gratis wifi kunnen gebruiken.
Wendy's
Aan de overkant van de parkeerplaats zien we een Wendy’s, die hebben heerlijke hamburgers en gratis wifi. We weten dat er een aantal mensen zitten te wachten op een teken van leven van ons en bovendien willen we onze trouwe volgers niet teleurstellen. Dus hebben we een goede reden om een hamburger te gaan eten, bij een van de betere hamburgerketens in Amerika: Wendy’s.
Utica
We vervolgen onze weg naar Starved Rock State Park, het is een behoorlijk stuk rijden daarom nemen we de kortste weg over de interstate. Het is een saai stuk om te rijden, Cathy kan er niet wakker bij blijven, gelukkig blijft Peter wel wakker en komen we heelhuids in Utica aan een plaatsje vlak voor het Starved Rock State Park. Dit plaatsje ziet er erg bont en toeristisch uit maar nu, in het winterseizoen, is het er nog heel stil de meeste winkels zijn nog gesloten. We vinden er nog wel een mooie geldclip ter vervanging van de dollarclip die thuis op het bureau is blijven liggen.
Als we in het Starved Rock State Park aankomen staat de parkeerplaats bijna vol, minstens een paar honderd auto’s staan daar. Wat doen al die mensen hier in de winter op een dinsdagmiddag? Het is een heel groot park met veel wandelroutes, de kortste lijdt naar het plateau op de Starved Rock waar het park naar is vernoemd. De weg omhoog is niet lang maar wel een echt kuitenbijtertje, we zijn nog niet getraind, het is pas de eerste wandeling die we maken deze vakantie.
Boven hebben we een aardig uitzicht over de omgeving en zien we twee adelaars boven ons vliegen die in dit park overwinteren. Natuurlijk wel zoeken we wel even waar dit State Park zijn naam aan te danken heeft.
In 1693 werd deze regio voor het eerst verkend door een tweetal Fransen genaamd Jolliet en geestelijke Marquette, naar de ontdekker Jolliet is later een plaats vernoemd. Naast de rivier de Illinois staat een grote steile zandsteenrots die ruim boven de rivier en het landschap uitstak. Hier bovenop werd later in 1693 een Franse nederzetting gebouwd door de La Salle, hij noemde het Le Rocher en van daar uit werd missiewerk gedaan en veel Indianenstammen bekeerd. Waaronder de Kaskaskai indianen die door hen ook werden bewapend. Toen de Fransen daarna weer verder trokken ontstond de Beaver War, verschillende indianenstammen gingen elkaar bevechten, indianenstammen aan de Franse kant maar ook inheemse stammen die weer vochten voor de Engelse kant. Volgens de legende werden de moordenaars van een laffe moord op een hoofdman ontdekt en ze vluchten de Le Rocher op. Deze rots werd door de tegenstanders zolang belegerd dat alle gevluchte strijders de hongerdood stierven. Sindsdien heet deze rots “Starved rock”.
Maquette Starved Rock in 1693
Helaas blijkt de camping in dit State Park waar we wilden overnachten gesloten. Een paar weken geleden is de camping grotendeels verwoest door een tornado en het duurt nog wel even voor alles weer is hersteld. De dichtstbijzijnde camping is 20 mijl terug langs de interstate, maar we hebben geen zin om terug te rijden dus rijden we een stukje door en gaan op het parkeerterrein van een Walmart Supercenter staan tussen de vrachtauto’s die daar ook overnachten. We maken van de gelegenheid gebruik om nog wat spullen te kopen die we gisteren vergeten zijn en kopen dan een gebraden kip met wat frieten, hoeven we vanavond niet te koken. We zijn alweer erg moe, zal wel van de jetlag komen. Het lukt ons om lang genoeg wakker te blijven om de blog te schrijven en de foto’s uit te zoeken maar het wordt vast niet laat.

Vandaag gereden: 180 miles (290 km)