Dag 44: Seattle, WA - Underground Tour

maandag 8 mei 2017 

We staan vroeg op, we moeten de camper voor 10:30 uur afleveren. We werken eerst de normale ochtendroutine af en dan gaat alle bagage in de auto. Nog een laatste kop koffie, een laatste afwas en voor de laatste keer de bezem door de camper, alle kastjes controleren en dan kunnen we gaan. Het is nog drie kwartier rijden en onderweg moeten we nog tanken, zowel de benzine als de gastank moeten vol zijn bij aflevering. Achter elkaar aan rijden we richting RoadBear. Onderweg proberen we diverse benzinestations maar nergens kunnen we de gastank vullen en het wordt al maar later. Vlakbij RoadBear komen we nog een benzinestation tegen waar wel een propaantank staat, dus op laatste moment kunnen we de beide tanks nog vullen. Helaas blijkt de propaantank leeg te zijn vandaag en kunnen we alleen benzine tanken. Inmiddels een kwartier te laat komen we bij RoadBear aan. Omdat het nog geen hoogseizoen is vinden ze dat geen probleem, we zijn de laatsten die een camper komen afleveren en omdat wij niet met de shuttlebus naar het vliegveld hoeven hebben ze alle tijd voor ons. We handelen het papierwerk af, nemen alle mankementen door en rekenen de extra gereden 1333 miles af en de 4 gallons ontbrekend gas af, dan nemen we definitief afscheid van onze Mobilehome.
We rijden gelijk door naar het centrum van Seattle naar Pioneer Square, daar gaan we eerst bijkomen bij Starbucks van alle stress van vanochtend. We kopen tickets voor de Underground Tour en gaan dan op zoek naar een gelegenheid voor een snelle lunch. Na enig zoeken komen we uit bij een café, wat een voormalig Firestation was, waar diverse broodjes en sandwiches op het menu staan. We bestellen een broodje maar weer komen we in tijdnood, om kwart voor twee moeten we bij de Underground Tour aanwezig zijn en het is nu al half twee, we zitten al een half uur te wachten op ons eten. We laten de broodjes maar gelijk in een doggy bag inpakken nog voor we een hap hebben genomen en lopen terug naar de Underground Tour. De 10 minuten die we nu nog over hebben gebruiken we om buiten op een bankje eindelijk te kunnen eten. We zitten heerlijk in het zonnetje op het misschien wel oudste plein van downtown en dat is geen straf.
Aldus toch nog op tijd melden we ons voor de tour. We krijgen eerst een verhaal over het ontstaan van Seattle te horen en gaan daarna met de hele groep naar straatniveau. Hier worden we op een aantal gebouwen gewezen die we in gedachten moeten houden als herkenningspunten. Dan gaan we ondergronds, of eigenlijk naar het originele straatniveau van vroeger.
Na de brand van 1889
Bill Speidel was een onderzoeksjournalist die in 1954 voor zijn krant schreef en een boek publiceerde over het ontstaan van de underground in Seattle. Na de brand van 1889 die ongeveer 25 vierkante blokken van veelal houten gebouwen in het hart van Seattle vernietigde, downtown waren alleen maar bedrijven gevestigd zodat er geen slachtoffers zijn gevallen. Bill kwam erachter dat de brand is ontstaan in een glasblazerij en al snel oversloeg naar een schilderbedrijf waar veel verf op terpentine basis lag opgeslagen met daarnaast een barrelhouse met honderden vaten whiskey en daarnaast een bedrijf wat munitie en springstoffen leverden. Unaniem is na de brand in het stadsbestuur besloten dat alle nieuwbouw van steen of baksteen metselwerk moet zijn en dat er een gedegen rioleringssysteem moest worden aangelegd. 
Seattle underground
Voorheen kwam het vuile water via een centrale leiding in zee, maar al gauw bleek dat als het vloed was het vuile water en zeewater via de toiletten door de lager gelegen bedrijfspanden stroomde. Het was deze beslissing die de Underground heeft gemaakt: Downtown werd gebouwd op keerwanden van acht voet of hoger, aan weerszijden van de oude straten.  De nieuwe panden kwamen op een stenen fundering te staan en onder de nieuwe straten en gebouwen ontstonden ruimten waarin en moderner rioleringssysteem werd aangelegd. Economisch was het ook een gunstige tijd zeker toen acht jaar na de brand, in 1897, de Yukon Gold Rush meer dan 100.000 avonturiers via Seattle op weg naar Alaska gingen, maar Seattle als hun thuisbasis fungeerde.  Dit resulteerde net als in Las Vegas dat er allerlei bedrijven ontstonden en geld werd verdiend. In en om Pioneer Square kwamen allerlei nieuwe ondernemingen als bars en gokpaleizen en herententen. Na 10 jaar nam de run op Seattle af en kreeg Pioneer Square een slechte naam. Gerenommeerde bedrijven verhuisden uptown en Pioneer Square was snel vergeten. In de underground leefden vooral veel ratten en gebeurden zaken die het daglicht niet konden verdragen.
Al met al krijgen we een rondleiding die gebaseerd is op de bevindingen van Bill Speidel en heel veel informatie over hoe de mensen toen geleefd, gewerkt en gewoond hebben met veel griezelige en bizarre anekdotes.
Na deze interessante rondleiding lopen we nog een keer naar de overkant voor koffie en zoeken dan de auto weer op, tijd om naar de Airbnb te gaan. We mengen ons in het verkeer op de interstate, maar ook op maandagmiddag is dat niet te doen door de drukte. We moeten zo vaak van baan wisselen en telkens op zo korte afstand, dat we in de drukte de afslag missen. Daardoor komen we op een eiland terecht en moeten we via die zelfde drukke snelweg weer terug de stad in. We verlaten de interstate zo snel mogelijk en rijden dwars door de stad naar ons appartement. Het is een leuk appartement onder het woonhuis van de eigenaren, middels een zijpaadje hebben we onze eigen ingang. We ploffen op de bank en zijn voorlopig niet van plan om op te staan. Heerlijk weer om even in een huis te zijn met veel meer ruimte, hoewel we missen onze camper eigenlijk nu al !



Vandaag gereden:   21 miles (34 km) met de camper
Vandaag gereden:   41 miles (66 km) met de auto
Airbnb:  Dahl House Seattle, WA



Geen opmerkingen:

Een reactie posten