maandag 8 mei 2017
We staan vroeg op, we moeten de camper voor 10:30 uur
afleveren. We werken eerst de normale ochtendroutine af en dan gaat alle bagage
in de auto. Nog een laatste kop koffie, een laatste afwas en voor de laatste
keer de bezem door de camper, alle kastjes controleren en dan kunnen we gaan.
Het is nog drie kwartier rijden en onderweg moeten we nog tanken, zowel de
benzine als de gastank moeten vol zijn bij aflevering. Achter elkaar aan rijden
we richting RoadBear. Onderweg proberen we diverse benzinestations maar nergens
kunnen we de gastank vullen en het wordt al maar later. Vlakbij RoadBear komen
we nog een benzinestation tegen waar wel een propaantank staat, dus op laatste
moment kunnen we de beide tanks nog vullen. Helaas blijkt de propaantank leeg
te zijn vandaag en kunnen we alleen benzine tanken. Inmiddels een kwartier te
laat komen we bij RoadBear aan. Omdat het nog geen hoogseizoen is vinden ze dat
geen probleem, we zijn de laatsten die een camper komen afleveren en omdat wij
niet met de shuttlebus naar het vliegveld hoeven hebben ze alle tijd voor ons.
We handelen het papierwerk af, nemen alle mankementen door en rekenen de extra
gereden 1333 miles af en de 4 gallons ontbrekend gas af, dan nemen we
definitief afscheid van onze Mobilehome.
We rijden gelijk door naar het centrum van Seattle naar
Pioneer Square, daar gaan we eerst bijkomen bij Starbucks van alle stress van
vanochtend. We kopen tickets voor de Underground Tour en gaan dan op zoek naar
een gelegenheid voor een snelle lunch. Na enig zoeken komen we uit bij een
café, wat een voormalig Firestation was, waar diverse broodjes en sandwiches op
het menu staan. We bestellen een broodje maar weer komen we in tijdnood, om
kwart voor twee moeten we bij de Underground Tour aanwezig zijn en het is nu al
half twee, we zitten al een half uur te wachten op ons eten. We laten de broodjes
maar gelijk in een doggy bag inpakken nog voor we een hap hebben genomen en
lopen terug naar de Underground Tour. De 10 minuten die we nu nog over hebben
gebruiken we om buiten op een bankje eindelijk te kunnen eten. We zitten
heerlijk in het zonnetje op het misschien wel oudste plein van downtown en dat
is geen straf.
Aldus toch nog op tijd melden we ons voor de tour. We
krijgen eerst een verhaal over het ontstaan van Seattle te horen en gaan daarna
met de hele groep naar straatniveau. Hier worden we op een aantal gebouwen
gewezen die we in gedachten moeten houden als herkenningspunten. Dan gaan we
ondergronds, of eigenlijk naar het originele straatniveau van vroeger.
Na de brand van 1889 |
Bill Speidel was een onderzoeksjournalist die in 1954 voor
zijn krant schreef en een boek publiceerde over het ontstaan van de underground
in Seattle. Na de brand van 1889 die ongeveer 25 vierkante blokken van veelal
houten gebouwen in het hart van Seattle vernietigde, downtown waren alleen maar
bedrijven gevestigd zodat er geen slachtoffers zijn gevallen. Bill kwam erachter
dat de brand is ontstaan in een glasblazerij en al snel oversloeg naar een
schilderbedrijf waar veel verf op terpentine basis lag opgeslagen met daarnaast
een barrelhouse met honderden vaten whiskey en daarnaast een bedrijf wat
munitie en springstoffen leverden. Unaniem is na de brand in het stadsbestuur
besloten dat alle nieuwbouw van steen of baksteen metselwerk moet zijn en dat
er een gedegen rioleringssysteem moest worden aangelegd.
Seattle underground |
Voorheen kwam het vuile
water via een centrale leiding in zee, maar al gauw bleek dat als het vloed was
het vuile water en zeewater via de toiletten door de lager gelegen
bedrijfspanden stroomde. Het was deze beslissing die de Underground heeft
gemaakt: Downtown werd gebouwd op keerwanden van acht voet of hoger, aan
weerszijden van de oude straten. De
nieuwe panden kwamen op een stenen fundering te staan en onder de nieuwe
straten en gebouwen ontstonden ruimten waarin en moderner rioleringssysteem
werd aangelegd. Economisch was het ook een gunstige tijd zeker toen acht jaar
na de brand, in 1897, de Yukon Gold Rush meer dan 100.000 avonturiers via
Seattle op weg naar Alaska gingen, maar Seattle als hun thuisbasis
fungeerde. Dit resulteerde net als in
Las Vegas dat er allerlei bedrijven ontstonden en geld werd verdiend. In en om
Pioneer Square kwamen allerlei nieuwe ondernemingen als bars en gokpaleizen en
herententen. Na 10 jaar nam de run op Seattle af en kreeg Pioneer Square een
slechte naam. Gerenommeerde bedrijven verhuisden uptown en Pioneer Square was
snel vergeten. In de underground leefden vooral veel ratten en gebeurden
zaken die het daglicht niet konden verdragen.
Al met al krijgen we een rondleiding die gebaseerd is op de
bevindingen van Bill Speidel en heel veel informatie over hoe de mensen toen
geleefd, gewerkt en gewoond hebben met veel griezelige en bizarre anekdotes.
Na deze interessante rondleiding lopen we nog een keer naar
de overkant voor koffie en zoeken dan de auto weer op, tijd om naar de Airbnb
te gaan. We mengen ons in het verkeer op de interstate, maar ook op
maandagmiddag is dat niet te doen door de drukte. We moeten zo vaak van baan
wisselen en telkens op zo korte afstand, dat we in de drukte de afslag missen.
Daardoor komen we op een eiland terecht en moeten we via die zelfde drukke
snelweg weer terug de stad in. We verlaten de interstate zo snel mogelijk en
rijden dwars door de stad naar ons appartement. Het is een leuk appartement
onder het woonhuis van de eigenaren, middels een zijpaadje hebben we onze eigen
ingang. We ploffen op de bank en zijn voorlopig niet van plan om op te staan.
Heerlijk weer om even in een huis te zijn met veel meer ruimte, hoewel we missen
onze camper eigenlijk nu al !
Vandaag gereden:
21 miles (34 km) met de camper
Vandaag gereden: 41
miles (66 km) met de auto
Airbnb: Dahl House Seattle, WA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten